Scenariusz ślubowania klasy I PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI
Powitanie uczestniczących w uroczystości. Prowadząca: Serdecznie witamy wszystkich zebranych gości z okazji ślubowania pierwszaków. Dzisiejszy uroczysty apel poświęcony jest ślubowaniu pierwszej klasy i pasowaniu pierwszaków na uczniów. W pierwszej części uczniowie przedstawią program artystyczny tematycznie związany ze ślubowaniem klasy pierwszej W drugiej części przystąpią do egzaminu W trzeciej części nastąpi akt ślubowania i pasowania na ucznia
I CZĘŚĆ – ARTYSTYCZNA Po powitaniu uczniowie recytują:
Wiersz „Idziemy do szkoły”
Idziemy do szkoły pierwszy raz. Pierwszaki, zupełnie nowi. Ciekawym okiem każdy z nas przygląda się sąsiadowi.
On także nowy, tak jak ja. Chyba się z nim zaprzyjaźnię. Gdy razem idą pierwszaki dwa. Od razu robi się raźniej.
ZAŚPIEWANIE PIOSENKI pt.:,,Piosenka na dobry początek"
Dzwonek woła mnie i was na naukę przyszedł czas! I już w ławkach wszystkich klas Tropi wiedzę każdy z nas.
Tropimy literki, tropimy cyferki Tropimy przyrodę i świata urodę. Melodie i nutki, radości i smutki. Szukamy, aż prawdę poznamy.
"W szkole świetną panią mam I kolegów wielu znam Z nimi uczę się i gram Więc jest Super!” - mówię wam.
Tropimy literki, tropimy cyferki Tropimy przyrodę i świata urodę. Melodie i nutki, radości i smutki. Szukamy, aż prawdę poznamy./2x
Uczeń ze starszej klasy recytuje wiersz: Jeszcze wczoraj miś pluszowy Żegnał was w przedszkolu Dziś z tornistrem pełnym książek Idziecie do szkoły.
Jeszcze wczoraj barwne lale, Sto zabawek różnych, Dzisiaj szkoła – pierwsza klasa, Czas waszej nauki. Idą pierwszaki, dawne maluchy, Jeden w drugiego to same zuchy, Buzie umyte i ręce czyste, Każdy na plecach dźwiga tornister. Z bijącym sercem stają przed szkołą, Jak im tu będzie? Chyba wesoło!
Wiersz pt.:„ Koleżanki”
Kamila: Dzisiaj rano wcześniej wstałam, By zdążyć do szkoły. Już z daleka usłyszałam Szum i gwar wesoły.
Maja: Usiadłyśmy razem z Olą Na małych krzesełkach. Rozglądamy się po klasie . Jaka piękna, wielka!
Kamila: Jest tablica, kwiatów rządek I regał z książkami. By tu zawsze był porządek zadbamy już sami. Wiersz pt.: „Mamy elementarz nowy...” Przemek (pokazując swój podręcznik): Mamy elementarz nowy, W nim jak ziarnek maku, Pod obrazkiem kolorowym Czarnych pełno znaków.
Mateusz: Ten ma brzuszek, ten laseczkę, Inny mały haczyk, Trzeba szybko się dowiedzieć, Co to wszystko znaczy?
Kacper: M – jak mama pięknie brzmi, D – jak dym umyka, F – jak fiołek pachnie nam, O – jak osa bzyka. Te literki złożyć trzeba, To jest trudna sztuka, Lecz ciekawą rzeczą jest nasza nauka.
Szymon: Gdy się pisać nauczymy, Słowo tak po słowie, Szereg liter w naszej książce, Więcej nam opowie.
Wiersz "Umiem liczyć do dziesięciu" Dzieci mogą recytować go wspólnie i ilustrować gestem słowa wiersza. Na jeden – klaśnij, na dwa – skocz, Trochę w lewą stronę zbocz. Na trzy – machnij nogą prawą, Ale zrób to bardzo żwawo. A na cztery – mrugnij okiem, Pięć – maszeruj równym krokiem. Sześć – oznacza podskok w górę, Jakbyś chciał przeskoczyć chmurę. Siedem – to jest kroczek w prawo, Osiem – możesz już bić brawo, A na dziewięć –" liczba" krzyknij, I na koniec, stojąc w miejscu, Wolno policz do dziesięciu. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10! Razem: Tak przez cały roczek szkolny Uczyć się będziemy, Chociaż trud to jest mozolny, Wiedzę zdobędziemy. UCZNIOWIE PIERWSZEJ KLASY WSPÓLNIE ŚPIEWAJĄ PIOSENKĘ „PIERWSZACZEK”. Puk, puk, to ja - mały uczeń, pierwszaczek. Puk, puk, to ja - taki dzielny uczniaczek. Puk, puk, to ja - pukam szkoło do twych drzwi. Puk, puk, to ja - proszę bądź przyjazna mi. Ref: Ole, ole, ola, szkołę lubić się da. Ole, ole, ola, a w niej uczniem jestem ja. Dzyń, dzyń, to ja - mam tornister spakowany. Dzyń, dzyń, to ja - samodzielny i bez mamy. Dzyń, dzyń, to ja - mogę usiąść w ławce twej. Dzyń, dzyń, to ja - moim druhem zostać chciej. Ref: (3x) Ole, ole, ola, szkołę lubić się da. Ole, ole, ola, a w niej uczniem jestem ja.
Prowadząca: Jesteście rozśpiewani, dużo już umiecie, ale wszyscy jesteśmy ciekawi, czy Pierwszaki potrafią dzielnie odpowiadać na pytania i wykonywać różne zadania. Wyraźnie wygłasza te słowa: "To odwagi nadszedł już czas, pierwszy egzamin na ucznia zdasz!" Szymon: Nasze mamusie są zawsze z nami, Dlatego egzamin na pewno zdamy!
Maja: Pani dyrektor zawsze uśmiechnięta, To do odwagi dobra zachęta.
Kacper: Nasza Pani uśmiecha się mile, Nie ma się co martwić, Zaliczymy za chwilę. II CZĘŚĆ: TEORETYCZNA – EGZAMIN ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK: Stoi w każdej klasie lub wisi na ścianie. Każdy w czasie lekcji, kredą pisze na niej. (tablica) Jest w nim ołówek, kilka kredek, długopis, mazaki i obsadka. Co to za zagadka? ( piórnik) Nie spóźniać się proszę, spóźnialskich nie znoszę. Pilnie zacznij szkolny dzień, gdy zadzwonię dzeń, dzeń, dzeń. (dzwonek) Po tablicy biega, skacze, kreśląc po niej białe znaczki. Wszyscy ją ze szkoły znacie, czy zgadniecie , kto to taki? ( kreda)
UDZIELANIE ODPOWIEDZI NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA: Musicie być bardzo uważni podczas drogi do szkoły i ze szkoły. Przypomnijcie wszystkim, co należy zrobić zanim przejdziecie przez jezdnię?
Wybrany uczeń udziela odpowiedzi. Potem wszyscy uczniowie recytują wiersz pt. : „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”. Jak należy zachowywać się w szkole, w klasie i na korytarzu szkolnym? O co należy dbać w łazience? Gdzie dzieci wypożyczają książki do czytania? Do kogo w szkole możecie się zwrócić, jeżeli macie jakiś problem albo dzieje się wam krzywda?
EGZAMIN SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie. Podrzucanie woreczka do góry, klaśnięcie i złapanie w dłonie. Włożenie woreczka pod kolano i wykonano 10 skoków na jednej nodze.
Prowadząca: Brawo! Daliście przed chwilą dowód na to, że zasługujecie by przyjąć Was do braci uczniowskiej. A jaka jest ocena publiczności? Czy uczniowie klasy pierwszej zdali egzamin? III CZĘŚĆ – WPROWADZENIE DO AKTU ŚLUBOWANIA
Wychowawca klasy I zwraca się do zebranych, a następnie do pierwszoklasistów: "Przed chwilą wszyscy zgodnie stwierdzili, że jak tu stoicie, gotowi jesteście zostać uczniami. Myślę, że z wielką ochotą i zapałem podejmiecie obowiązki szkolne. Wobec wszystkich tu zebranych złożycie teraz uroczyste ślubowanie i zostaniecie pasowani na uczniów naszej szkoły. Czy jesteście na to gotowi?" Pierwszoklasiści odpowiadają: Jesteśmy gotowi!
IV CZĘŚĆ – PRZYSTAPIENIE DO ŚLUBOWANIA Wychowawca daje sygnał do powstania. Pani dyrektor w imieniu wszystkich uczniów kl. I: "Proszę o dokonanie aktu ślubowania i pasowania na ucznia!" Dyrektor Uczniowie powtarzają tekst ślubowania za p. dyrektor (czytany fragmentami). "Jestem małym Polakiem, uczę się w polskiej szkole, dlatego obiecuję, że: Będę szanować wszystkich ludzi, dbać o rośliny i zwierzęta. Nauczę się przyjaźni i koleżeństwa. Będę szanować wszystkich, którzy pracują w naszej szkole , aby nam było w niej dobrze. Swą nauką i zachowaniem będę sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Wiem, że w ten sposób będę mądrym i odważnym człowiekiem. Postaram się dobrze wypełniać obowiązki ucznia! Ślubuję"
V CZĘŚĆ - AKT PASOWANIA
Dokonuje tego dyrektor szkoły. Wychowawca kolejno wywołuje dzieci, wypowiadając formułę, np. "Jakub Kowalski - do pasowania wystąp!" Uczeń podchodzi do p. dyrektor, która dotyka ramienia pierwszoklasisty wielkim ołówkiem opasanym biało- czerwoną wstążką i wypowiada formułę: "Jakubie - pasuję Cię na ucznia naszej szkoły" itd.
Później...... Uczniowie kolejno podchodzą do stolika i pieczętują serdecznym palcem kartę z tekstem ślubowania (pomagają przy tym starsze koleżanki ). Wychowawczyni gratuluje i wręcza uczniowi pamiątkowy dyplom, a dyrektor pierwsze legitymacje szkolne. Uczniowie ustawiają się w jednej grupie, a przedstawiciel klasy trzyma przed sobą dowód złożonego ślubowania (pieczątki palców na liście, która dołączona będzie do tekstu Ślubowania). Złożenie życzeń przez dyrektora szkoły. Złożenie życzeń i upominków przez młodsze klasy i ich wychowawczynie.
Żadnego błędu w zeszycie ,samych piątek z czytania. Wiele książek pięknych, nowych i audycji kolorowych. Dla każdego słońca wiele, cały tydzień i w niedzielę. Żeby wszystkim zawsze było dobrze z Wami, tego życzą naszej pierwszej klasie wszystkie Panie.
PODZIĘKOWANIE Prowadząca: Dziękujemy wszystkim zebranym za aktywne uczestnictwo w tak ważnej chwili dla pierwszaków jaką jest przyjęcie ich do społeczności szkolnej.
-Rodzice razem ze swoimi dziećmi mile spędzają dalszą część ich święta przy słodkim poczęstunku, wcześniej przygotowanym przez mamy uczniów.
|
Komentarze
Prześlij komentarz